Lugnande magnesium

Måste bara dela med mig av något häftigt. Att tillskott kunde göra så mycket! Kanske kan detta hjälpa fler svettiga och oroliga föräldrar till en aningens lugnare vardag, och fler hyperaktiva barn till en lugnare tillvaro i kroppen.

Vi har ju gett Omega 3 till vår hyperaktiva son. Vi märkte för ett halvår sen att Omega 3 gav effekt på hyperaktiviteten i kroppen och knoppen. Det jag inte reflekterade över då var att vi samtidigt gav vitamintillskott innehållandes en relativt hög dos av magnesium i sig. När dessa tog slut så fortsatte vi med Omega 3 och köpte en billigare variant av vitaminerna, för vi tänkte ju inte att de spelade in lika mycket som just Omega 3. 

Men vi såg att den tydliga effekt vi sett från start började avta, så jag började undra om det berodde på sorten Omega 3. Vi testade större dos eller ny sort, och även om själva springandet lugnat sig en aning och fokuset blivit bättre efter Omega 3 oavsett sort och oavsett tidpunkt så blev han inte sådär som vi såg i början. Då när vi tänkte "är det så här det kan vara? wow!" 

Nu när vi fått diagnos men inte får mediciner mot hyperaktiviteten förrän om ett år så var jag tvungen att kamma igenom Google igen efter råd, vi måste hitta ett sätt att lugna vår sons "osunda" hyperaktivitet och det känns som att vi har testat ALLT. 
Då dök magnesium upp. Att barn med adhd ofta har ett underskott av magnesium och B6 och att främst magnesium ofta kan ge en direkt lugnande effekt. 

Då slog det mig, att vitaminerna vi gav i början ju tydligt innehöll just magnesium (typ 100%rdi för barn) och att det var när vi slutade med det som vår son började bli halvt hyper igen. 

Så nu har vi börjat med apotekets (Kronans apotek)magnesium+b6 (vi måste dela dem i kvartar, då för stor dos kan ge diarréer, vilket vi märkte när vi obetänksamt gav hela) och mycket riktigt har vi nu åter den där pojken som vi såg för ett halvår sen! Så häftigt! 

Plötsligt kan han rita fem teckningar i sträck, pärla pärlplattor på förskolan utan att bli tokig på att det är "för svårt och tråkigt!". Och han är så trevlig så jag typ dör! Han var trevlig innan, men på ett hyperaktivt sätt, nu tänker han liksom efter och säger eftertänksamma saker och hastar inte runt så att saker flyger hej vilt. 

Så det var bara det jag ville säga. Magnesium-tillskott var det vi behövde till vår kompott av tillskott. Vi ger en halv tablett om dagen, fast uppdelad till en kvarts på morgon och en kvarts efter lunch (förskolan ger då) för att ha fortsatt effekt under dagen. Ger vi uppdelat blir han inte lös i magen. 👍 och förskolan märkte stor skillnad!

Vill nästan gråta en skvätt av tacksamhet över att detta nu funkar. Adhd är fortfarande adhd, med all sin komplexitet, men att få ner hyperaktiviteten har gett oss och sonen SÅ mycket! ❤️
1 Annie:

skriven

Visst är det underbart när något fungerar!!!
Jag hade brist på zink förra året och efter att jag började ta extra zinktillskott så har jag inte varit förkyld eller sjuk en enda dag. Och min äldsta hund får glukosamin och grönläppad mussla för sina leder och de gör JÄTTESTOR skillnad, så tillskott kan verkligen vara toppenbra när man hittar rätt:=D

Kommentera här: