Att ha reklam eller inte... det är frågan!

Det finns, som ni kanske vet, chans att tjäna pengar på sitt bloggande genom att röra till med massor av reklam som blinkar här och var. Men att ha reklam och hoppas på att folk klickar så att jag kan tjäna några extra kronor på det känns inte riktigt lockande. Vad ful bloggen skulle bli, och så vanlig! Snart skulle jag förvandlas till en blondinbella och bara skriva om saker för att få så många läsare som möjligt för att fler ska klicka på reklamen och jag är inte sån!

En kompis nämnde något om en partiledare av något slag som levde på tiggeri på sin blogg, att om de ville stödja honom i hans arbete för det goda så kunde de föra över 20-100:- på hans konto. På detta vis fick han ihop sitt levebröd, runt 20000:-, bara på att hans väljare stöttar honom med en slant. Galet. Eller?

Jag jobbar inte så värst mycket, en till två dagar i månaden, men jag skriver desto mer på min blogg. Min älskade iPhone, som är använd till alla bilderna på bloggen, är snart ett minne blott om den ska fortsätta sluka pengar som den gjort hittills.
Så kanske att man skulle göra ett försök här på bloggen och bara, som att ställa fram en liten bössa där det står "frivillig gåva" och hoppas på en liten tiokrona här och en liten tjuga där, skriva upp mitt kontonummer här på bloggen?

Jag skippar reklam, förutom den lilla snutt som måste finnas för att jag ska slippa betala en avgift för bloggandet, och så ställer jag fram frivillig-gåva-bössan här ------> 8105-9, 974 359 419-5 (swedbank)

Blir en liten notis om det om någon månad, som ett projekt, hur mycket som kom in. :)

Känn ingen press dock! Jag förväntar mig knappast ens en krona. :)

1 farbror vattenmelon:

skriven

fast att trycka på reklamen behöver man aldrig, den bara finns där och vill man så kan man säkert trycka. grejen är ju att precis som på en fotbollarena finns det utrymmen som lämpar sig för reklam. reklamen finns där bara för att det är en attraktiv plats som många besöker. ingen behöver dock hoppa ner från läktaren för att trycka på reklamen, och inte heller behövs det på bloggen. den bara finns där och företaget som vill nå ut betalar bloggaren för att den ska finnas där. det går dock inte att ragga "sponsorer" om man har en dåligt besökt blogg. det krävs att du kan visa hur bra din blogg är innan du får nån som vill göra reklam. sen kan det även vara en fördel för dig då du får välja vem som gör reklam själv. ex hundfoder? eller kanske reklam från nåt företag som kan heta Emway? vad vet jag?! =)



reklam är inte bara dåligt.. =)

2 Emmy:

skriven

Men reklam är fult. Min blogg ska vara fräsch och inte se ut som en fotbollsarena. ;)

3 farbror vattenmelon:

skriven

mm.. det kan jag köpa! fast har man valt smakfull reklam som handlar om det du skriver om så kan det vara passande?! du behöver ju inte ha reklam om salva mot herpes eller nagelsvamps-kräm osv..

(om du nu inte skulle få för dig att bara skriva om det framöver)



btw, partiledaren du skrev om heter Rick Falkvinge och är partiledare för piratpartiet.

..enligt mig verkar han inte riktigt rätt funtad, men jag känner honom ju inte så jag kan ha fel =)

dessutom kan man sätta in hur mkt man vill till honom, fast det vanligaste är 20-100 kr..

det ska du väl ändå kunna bräcka?



..OCH, iom att det var jag som ändå tipsade dig om denna briljanta idé så borde jag få ett litet arvode när miljonerna börjar trilla in =)

4 Jens:

skriven

Håller med dej, Emmy.

Alldeles för många sidor, vad dom än handlar om, har fullt i ful reklam som man bara blir irriterad på. Håll det rent och snyggt, det tror jag du tjänar på i längden. Kanske inte ekonomiskt, men dina läsare har nog lättare för att gilla den så.

Men jag förstår om du vill dryga ut "bloggkassan" lite då din telefon kostar.

Är det en månadskostnad eller betalar du per mängd skickad information?

5 Emmy:

skriven

Kära, farbror Vattenmelon. Den dagen du för över några miljoner till mitt konto så kan du få ett litet arvode, självklart. :)

6 farbror vattenmelon:

skriven

wow.. ska kolla på det genast. ett arvode är ett arvode.. men jag håller med Jens och dig. reklam är bara irriterande och fult. värdelöst och störande, sunkigt och kasst. men vill man tjäna pengar så är det den lättaste vägen för att inte behöva göra något.

funderar faktiskt lite på att tatuera in: "PÅGEN -bakar med kärlek" på ena skinkan!

7 Emmy:

skriven

Jag betalar per kvartal, och om den i månaden kostar ca 350:- så blir det en ganska saftig kostnad efter tre månader. Smsen är gratis, och jag har bredband, men samtal som måste göras (jag försöker verkligen att inte ringa mer än absolut nödvändigt) gör att räkningen stiger och den anfaller mig några ggr om året. Tappar andan varje gång. Detta kvartalet blev det 1800:- in, och det är ganska saftigt att betala när man inte har en stadig inkomst.

8 Emmy:

skriven

Haha, gör det. Inte för att det kommer att ge så mycket inkomst för Pågen. ;)

9 farbror vattenmelon:

skriven

så du menar att det inte är en attraktiv plats??

jaja, kanske ska tänka över det en gång till då. fast jag tror nog att dom skulle sälja bröd som aldrig förr!

10 Jens:

skriven

Då förstår jag att det vore gött med lite extra slantar. Fast se det såhär:

Till hösten blir du ju sponsrad av CSN helt UTAN att kladda upp en massa reklam :)



Och farbror vattenmelon:

Jag stöttar din tatuering till 110% !!!

(jag vet, 110% går ju inte, men jag hade 5 i matte så jag kan räkna hur jag vill!)

Jag kan till och med sponsra med en alvedon mot smärtan ;)

11 Emmy:

skriven

Haha, jag tycker att farbror vattenmelon och Jens ska träffas! :) Ni skulle kunna bli bästisar och bundis! :)

12 Emmy:

skriven

CSN ja.. då får jag ju en liiiten slant. Inte mycket dock. Hur mycket betalar alla andra i mobilräkning? Har jag en osedvanligt hög räkning..?

13 farbror vattenmelon:

skriven

jag betalar ...eller nu innan jag fortsätter så tänkte jag bara säga att jag inte vill heta farbror vattenmelon längre. det är töntigt. Johan heter jag hädanefter!



..jo, jag betalar ca 5-600 i månaden för min mobil, varav 200:- är för själva telefonen som jag köpte för 1:- i kontantinsats. abonnemanget kostar 39:- /mån och resten är ren o skär ring/sms räkning.



min kompis betalar ca 700:-/månad och kan ringa/smsa helt gratis för den fasta kostnaden.



csn säger ni. ska du ta lån eller bara bidrag?

tar du lån lever du ju gott på de 6000-8000 man får ut. billig ränta sen när du betalar tillbaka, och behöver ju bara börja betala tillbaka från och med den dag du börjar tjäna pengar.



ang tatueringen, tror inte den känns så farligt på den delen av kroppen. fast den dag pågen lägger ner eller byter logga så sitter man ju där med skinkan i klistret .. ..som dom brukar säga?!

jag är vegetarian så jag vet inget om skinkor, mer än att man sitter på dom, inte stoppar dom i munnen!



well well, snart har jag ju tagit över den här bloggen känns det som. tänk om jag vore lika aktiv i min egna!

14 Johan:

skriven

...ville bara visa att jag menar allvar med att heta Johan hädanefter!

15 Emmy:

skriven

Då har jag inte så farligt hög mobilräkning med andra ord. Din höga smsräkning får jag be om ursäkt för, Johan lille, men det är inte mitt fel att du inte väntar med att prata till filmkvällarna bara några timmar efteråt. Du har ett tråkigt liv, uppenbarligen, och då blir det en hög smsräkning. ;)

16 Johan:

skriven

haha, nej, tråkigt liv.. hmm.. tror snarare det beror på de mängder av sms som trillar in.. och att inte svara är ju inte bra. sen kan det vara så att jag står för en del av konversationerna över sms också, men det är ju bara för att du har ett tråkigt liv och behöver få del av det bästa som finns på denna jord.. dvs mig.

..jag menar, vad mer kan jag göra än att dela med mig?!



fast om man då "plockar ut" min räkning så hamnar den ju bara på ca 300:- /månad.. för hade jag köpt mobilen kontant hade jag ju inte behövt lägga ut de 200:- i månaden.

17 Anonym:

skriven

100 kr i månaden betalar jag (kontantkort)! :) Då ringer jag gratis till många operatörer och om jag dessutom skulle vilja betala 299kr i förskott (vilket då räcker till 3månader) så får jag även gratis sms. :) Ringer även gratis till ett fast hemnummer, betalar inte ens en öppningsavigt! :D Parlino är Bäst!!! :D

18 Emmy:

skriven

Men för det priset har du knappast en iPhone med bredband?

19 Anonym:

skriven

Haha! Nej, jag har ingen iPhone med bredband! :) Vem behöver det?! telefonen ska man ringa och sms:a med :). Bredband har jag till datorn; 200kr i månaden, precis vad som behövs. Finns ju en anledning till att man inte köper så dyra och "komplicerade" saker, hehe. För det första handlar det om att det är för dyrt, både att köpa iPhonen samt att ha och använda den. För det andra handlar det om att jag redan har en dator och bredband (och kopplat till det har jag en nummer tre; trist att alltid kunna ha internet tillgängligt, bättre att leva livet istället, skönt att slippa all elektronik. så varför lägga en massa pengar på något som man redan har?!), för det fjärde... osv... :D



Haha! :P

20 Emmy:

skriven

Haha, så säger man bara när man inte har en iPhone men gärna vill ha en. ;)

Kommentera här: