Mmmjölk!

Då har vi varit på Guddeby Gård i Ytterby och köpt mjölk! Min pappa har vuxit upp på den gården, så när jag varit hos farmor så har jag sprungit runt bland djuren och även stått precis där Einar nu står och matar kossor med ensilage. Mysigt att få visa honom en så vacker bit av min barndom! 


Det blev 10 liter, en hel spann, av riktigt fet komjölk! De har nämligen Jerseykor som ger extra hög fetthalt, då de har mindre juver och mjölkar mindre än de klassiska svartvita korna som är vanligast och som har stora stora juver. Jag tycker personligen att det verkar hälsosammare med Jerseykor, men jag är nog partisk. ;) jag har ju vuxit upp med dem! Fetthalten ligger på ca 6,4, i jämförelse med de 4.8 som t.ex. Åsens gammaldags(a) mjölk har i mjölkdisken.

10:-/litern kostar mjölken, bara så ni vet! :)  
1 Kristin:

skriven

Ser mysigt ut👍❤️

Kommentera här: