Kinesisk pyttipanna

Nu var det längesen jag lagade nudelwok, så det kändes som om det var dags för det idag. Är man sjuk och slapp så vill man ha något lättätet, och som är någorlunda kul att laga! 

Kinesiska woker, som Fried noodles/rice, är som våra pyttipannor i Sverige. Man tager vad man haver liksom! 


Jag börjar med att lägga nudlar i en bunke med kokhett vatten, och så ett lock. Nudlar behöver nämligen inte kokas, asiaterna låter de "ångas" i hett vatten bara) 

Sen börjar jag med att woka äggröra och lägger åt sidan. Sen steker jag köttet (och lök) genomstekt och saltar, pepprar och lägger åt sidan. Sen häller jag upp ganska mycket olja i pannan, och låter vitlök, ingefära och chili fräsas i högst 10 sekunder. I snabbt med de färdigkokta nudlarna, och så i med äggen och köttet. Det är så varmt i pannan att jag kan lägga i fryst broccoli, och så låter jag de bli genomvarma. I med soja, skalet från en lime och en skvätt sweet chili. Färdigt! 


Johan tyckte att det var gott! Och Einar med! :) (och röd om händerna efter att ha ätit hallon till förrätt) 

Kommentera här: