Hjälptecken

På mitt jobb nu har vi börjat lära oss hjälptecken för att kunna kommunicera med en döv brukare, och samtidigt har min bror börjat med teckenspråk/hjälptecken för William som ju har särskilda behov. Och plötsligt har jag kommit på mig själv med att använda hjälptecken även med Einar!
 
Jag tecknar att vi ska äta, och jag försöker t.o.m förklara för honom med hjälp av tecken hur vi tankar bilen. Att bilen (tecknar bil) dricker bensin (tecknar dricker) och blir stark (tecknar stark).
Det ser nog roligt ut där jag står utanför bilen och tecknar till Einar som sitter i sin bilstol, för det syns ju inte på håll att jag faktiskt "pratar" med någon. Kanske ser det ut som att jag tittar på mina muskler i spegelbilden på vindrutan..? ;) 
 
Men egentligen är det ju ganska vettigt och smart att lära små ettåringar att teckna, för dels kan de ju kanske lära sig att teckna tidigare än de pratar och därmed undvika ilskna missförstånd, och dels för Einars del så kommer det ju underlätta för William att Einar "pratar" så att han förstår?
 
Jag tog upp detta med Johan, att jag skulle önska att även han började teckna med Einar, för Williams skull, och han var helt med på noterna! Så, här har ni en liten nybörjarkurs i teckenspråk som jag hittade på Youtube!  
 
 
 
 
De första tecknena är tecken som vi använder i jobbet hela tiden! Det är häftigt att man kan kommunicera bara med hjälp av sina händer och lite munrörelser. :)
1 Annie:

skriven

Jag har oxå tecknat med barn när jag jobbade som nanny- det fungerar verkligen bra! Introducerade det till syrrans barn oxå. Toppenidé!

Svar: Kul! Och pedagogiskt! :)
Emmy

Kommentera här: