Älgsafari i Markaryd

Nu har vi varit på älgsafari för första gången! Fastän jag nu varit tillsammans med Johan i över tre år så har jag aldrig besökt älgsafarin, och då bor hans föräldrar ändå bara några kilometer därifrån! 
 
Johan har själv aldrig åkt safaritåget, men det blir väl lätt så när något liksom ligger FÖR nära. Jag själv t.ex. har aldrig åkt Paddan i Gbg, fastän jag kallar mig göteborgare.  
 
Det fanns både älgar och sen en inhägnad med bisonoxar. Först tänkte jag att "var inte bisonoxar större?": 
 

Sen vände vi huvudet: 
 
 
Oooookej! Hyfsat stora ja! 
 
Men det var ju älgar vi var här för att se! 
 

Och det kan vi ju lugnt säga att vi fick se! ;) 
 
Einar fick även se lite annat smått och gott: 
 
(Här härmar Einar hur tuppen stampar sig fram) 
 
Först tyckte Einar att det var superläskigt att åka tåget. Så fort tåget började röra på sig, med den brummande motorn, så klängde han sig fast och var riktigt gnällig. Sen fick han en kvist och såg hur man matade älgarna, och då blev han på bättre humör! Han ville testa älgmaten han med: 
 
 
Bisonoxarna tyckte han bättre om än älgarna dock, han ville nästan peta dem i näsborrarna! Kanske såg de lite mjukare ut i pälsen än älgarna? Nallebjörnslika... i jätteformat! Hu! 
 
Vill man gå på älgsafari i Markaryd så kostar det 120:- per vuxen eller 80:- för barn över 4 år. Eller så åker man bil, och då blir det lite billigare. Men det var lätt värt tåget, så häftigt att se och så otroligt ofattbart att veta att vi har dessa megastora djur (älgarna alltså) i våra svenska skogar! 
 

Kommentera här: