Rubbade rutiner

Normalt går Einar upp vid 7, och så leker han till ca 8.30 varpå Johan lägger honom i sängen och han somnar bums. Sen vaknar han vid 10, leker till 12 och sover sen en långsömn till 14.30. Och sen är han vaken till 20 då det är sovdags. 
 
Men efter dagarna hos sin mormor och morfar så har hans rutiner liksom brustit. Han kopplar inte längre sängen till sömn, och vägrar att snällt acceptera att vila när man lägger honom. Så "nu börjar vi om från början", sa jag till Johan. Det var längesen vi behövde låta honom skrika sig till sömns, och det vara bara några ggr det behövdes innan han kopplade att sängen var avkopplande. Men idag gjorde vi det igen. Han fick skrika och skrika och vara så arg så arg. Vi tittade till honom emellanåt, lade honom ner och gick sen ut. Efter en låååång stund (45 min?) gav han upp och det tystnades. Och snarkades. 
 
Det är lätt att man ger med sig, och Johan var beredd att gå in och plocka upp honom flera gånger. Men jag sa: "Johan, han ÄR trött! Han är så trött att han inte vet varken ut eller in! Det hade varit skillnad om han var pigg, DÅ hade det varit plågeri." Men Einar behöver att vi är fasta och tydliga. Och tydligare än så här kan vi nog inte vara. SOV UNGE! ;) 
 
 
1 Sara:

skriven

Det gör så ont i hjärtat när dom bara skriker o skriker så dom knappt får luft :( jag gör också likadant, men tar honom till min famn efter ett tag då han knappt får luft av allt skrikande. Vet att det också är fel

Svar: Ja, jag har ju dock turen att Einar inte skriker sig luftlös! Då hade jag blivit tveksam till att fortsätta "metoden". :/ Einar är mer arg än uppgiven. Så det går relativt bra.
Emmy

2 Kristin :

skriven

Sen blir de större och ändrar på sina rutiner behöver kanske mindre sömn får se hur det går imorgon❤️

Svar: Det förstås. Vi är ju bara i början av att lära känna Einar! :)
Emmy

Kommentera här: