Chokladprovning

Häromdagen försökte jag och en gruppkamrat att skolka. Vi hade att välja mellan att vänta i nästan fyra timmar på en liten timmes utvärdering av en gruppövning vi hade gjort veckan innan. En skolkning kändes mycket lockande, men samtidigt gjorde det ont i magen bara av att tänka på det. Tanken på hur läraren sitter där i sin bokade lektionssal och väntar på elever som inte kommer, det gjorde ont. Vi kommer ju att bli lärare en dag, skulle vi vilja få det gensvaret från våra elever?

Efter många om och men, som till slut faktiskt fick oss att skita i skuldkänslorna och vi bestämde oss för att skolka ändå, så gick vi utanför skolan för att kolla spårvagnar och vips nästan vi säger i mun på varandra: "Eller?! vi kan ju fördriva tiden med något annat? har vi bråttom eller?"

Det blev sagt, med STOR lättnad, att vi skulle gå på den lilla utvärderingen ändå, och under tiden sitta på något kafé nånstans och läsa kursböcker tillsammans. Tre timmar kvar, hur fördriver man dem?

Inne på ett kafé fick jag se tryfflar i disken, och jag påmindes om någon mamma hade köpt hem igår som var så god att jag blivit nästan tokig. Tjejigt tokig. Jag föreslog till Abiir, tjejkompisen, att vi ju istället kunde gå och köpa några tryfflar nånstans och sen gå tillbaka till kaféet och smuggla upp dem där. Tacksamt, för min del, gick Abiir med på detta och vi fann en chokladbutik inne i Saluhallen.


Det fanns så mycket välja mellan, och vi stod där och slickade oss om munnen och diskuterade. Till slut tog vi några stycken var, av några olika sorter, och sen gick vi till Espresso House och tog varsin kopp med någonting (Abiir provade Chai Latte och jag tog en stor stark Latte) och sen smugglade vi upp vår choklad. Några kursböcker togs inte upp, de hade glömts hemma upptäckte vi, men vi njööööt av denna lilla chokladstund.

"Salmiaktryffel, ska vi prova den samtidigt?" och så följde ett långsamt "mmmm... DEN var god! att salmiak och choklad kunde vara gott tillsammans!"

Vi kommer att försöka ha en dag i veckan då vi provar olika chokladpraliner från Saluhallen. Det är grymt dyrt, men tar man bara typ 3-4 st så kostar det "bara" runt 46:-. Och det är det väl värt, lite lyxkänsla och lite mer än en vanlig muffins på något kafé. :)

Nu har vi provat:
Salmiaktryffel
Vit kaffetryffel
Päroncognac
70% tryffel
Whiskeytryffel

Vit kaffetryffel vill vi prova igen. :)
1 ElinJ:

skriven

Det ser SÅÅÅ gott ut! Mums:D

2 ElinJ:

skriven

Hejhej från Isabell och Josefin(elinj kompisar).

3 Ellan=ElinJohansson:

skriven

Jag skulle villja smaka på en sån där Päroncognac!

Kommentera här: