Vårmarknad i Älvängen och en blöt Ester

Idag var det vårmarknad här och Göta Lejon-paraden gick igenom centrum med pompa och musik. Jag tog med Ester och lille Max, som jag passar nu i helgen, och gick ner för att visa dem. Max började morra och skälla och fastän jag tog upp honom i famnen för att lugna ner honom så lugnade han sig inte, han ville bara kravla sig ur greppet för att kuta tillbaka hem. Ester däremot verkade inte bry sig nämnvärt om allt buller och trumpetljud, hon skällde till en gång dock, men jag tror att det berodde på Max reaktion. Hon såg ut att tycka att det var spännande, och roligt. Så mycket människor och så mycket underbart buller! Ester verkar trivas bland mycket buller och musik. När vi hade trumsetet hemma i vardagsrummet så somnade hon framför det när Per drog igång och bankade på. Där det är mycket ljud och mycket folk, DÄR trivs Ester som bäst. I centrum bland alla. 

Jag lämnade Ester kvar hemma för att gå en stund med bara Max. Jag stoppade honom innanför jackan för att han skulle känna sig riktigt trygg, och där trivdes han. Så där gick jag med en Maxi (hans smeknamn) skumpandes i min famn. Men ja, det kändes fel att gå där med Max och inte ha med Ester. Så många hundar det fanns där, och det skulle vara en perfekt träning för Ester. Så jag gick hem med Max, lämnade över honom till lillbrorsan och tog med Ester ut istället. 

Det gick riktigt bra att ha med Ester faktiskt, det var några hundar hon absolut ville till, men när jag blockerade synfältet för henne då hon drog för mycket så lugnade hon ner sig, och sen kunde hon med att bara titta. Vi gick runt en bra stund, i regnet, och till slut ville jag gå in och titta lite i en affär. Ester var så trött att hon lade sig ner utanför affären, så det var bara för mig att binda upp henne och sen gå in. Och hon låg där, helt obekymrat, och tittade upp mot alla som gick in och ut ur affären. Jag hade uppsikt över henne förstås, för hon brukar annars skälla när hon blir lämnad ensam, men idag gick det alltså riktigt bra. 

Vi träffade Tyson, Vera och Elektra idag. Plus två tollare, en cavalier king charles spaniel (finns det inget kortnamn för den rasen?). Sen SÅG vi även en aussie (inte Vera alltså), två taxar, en shitzu, några golden, en vit labrador, en svart labrador, en curly coated retriver, en stor schäfer, en boxer, en boxervalp, en westie, en svartvit korthårig blandras med möjligtvis husky i... Ja, det var säkert fler hundar där, men dessa kommer jag ihåg.  Många hundar alltså! :) 

Man blir helt slut av att gå på marknad! Ester sover, Maxi sover, och jag vill nog ta en liten tupplur jag med. Det är slappväder ute! Grått och blött. 

Kommentera här: