Slöseri med vatten

Håller just nu på med ett projektarbete med några skolkamrater. Det handlar om hållbar utveckling, och plötsligt kom påståendet: "men t.ex. alla borstar ju typ tänderna med vattnet rinnande"

VA?! Borstar typ alla tänderna med vattnet rinnande?! Inte jag! Gör ni?

Hur tänker man? Hur kan man ens låta bli att inte stänga av? Hur mycket vatten behöver man egentligen under en tandborstning? Usch, sånt slöseri tycker jag inte om.

Vad säger ni?
1 Arvid:

skriven

Jag fyller bara en mugg (som jag sköljer från sen) till hälften och har lite vatten på tandborsten, sedan stänger jag av vattnet, så det så! :)

2 Anna:

skriven

Nä jag fattar inte heller. Jag får sjukt dåligt samvete om jag låter den stå, det GÅR ju inte! Ring mig, jag behöver snacka.

3 Emmy:

skriven

Det kryper i hela mig bara jag tänker på hur mycket folk slösar, och fastän att de vet om det så låter de inte bli?!

4 Martin:

skriven

Jag stänger alltid av vattnet när jag borstar tänderna, men jag har svårt att bli upprörd över människor som inte gör det.

Hur lång tid tar det när man duschar innan man har gjort av med lika mycket vatten som vid en tandborstning med kranen påslagen? 10 sekunder? Hur lång tid tar en standarddusch? 10 minuter? Dessutom med varmt vatten. DET är slöseri!



Sen är det väl också vanligare att man diskar under rinnande vatten, särskilt om det inte är så mycket disk, än att man borstar tänderna med vattnet på. Börja med duschen och disken innan ni blir upprörda över tandborstningen. :)

5 Emmy:

skriven

Men man MÅSTE ju duscha, men man MÅSTE inte borsta tänderna med vattnet rinnande? Oavsett det inte handlar om mycket så är det en dålig vana. Och det där med att diska, man låter ju inte vattnet rinna under tiden som man skrubbar rent? Isf, Martin, så slösar du även när du diskar.

6 Martin:

skriven

Men man MÅSTE inte duscha i 10-15 minuter, vilket jag tror är en ganska genomsnittlig duschlängd. Jag tycker bara att man skall bli upprörd över slöserier i rätt ordning.



Tänk också på hur mycket vatten som slösas bort på somrarna i vattenspridare och dylikt, eller typ biltvätt. Tandborstningnsvattnet är ju en piss i havet i jämförelse ;)



Och nej, jag säger inte att JAG inte slösar. Det gör jag definitivt. Men det är inte jag som har moralpanik över rinnande tandborstvatten. :)



7 Emmy:

skriven

Okej okej, det var kanske dock menat som ett allmänt slöseri av vatten. Och jag började vid tandborstningen. :) Man borde ALLTID tänka på hur mycket vatten man egentligen behöver.



En tjej sa att hon sätter på vattnet VARJE gång hon går på toa hos någon annan, oavsett vad hon ska göra. DET är väl sjukt onödigt, tänk om hon sitter i fem minuter? Fem minuter av vatten till ingenting annat än ljuddämpare?!

8 Martin:

skriven

Haha, det där är en lustig företeelse. Jag känner en tjej som inte kan kissa, alltså rent fysiskt, om inte vattnet i kranen rinner! :P



Men jag står fast vid att vår dagliga vattenanvändning i husets kranar är av försumbar mängd.



Kan du förresten svara på varför man skall spara vatten?

9 Emmy:

skriven

El och överhuvudtaget slöseri av något. Överkonsumtion. Onödigt.



Den där tjejen borde söka hjälp. ;) (är det DIN tjej?!)

Kommentera här: