Parfymkvalmig resa

En sak jag bävade för innan jag började plugga igen var just att resa kollektivt varje dag. Jag tycker egentligen om att resa kollektivt, det är miljövänligt och smidigt och tågstationen ligger bara 5 min från oss så vi kunde inte ha det närmare knappt. 

Nej, det jag bävat för är alla dessa människor som dränker sig i parfym innan de går ut i allmänheten. De kanske inte inser att många med mig är överkänsliga mot just kvalmiga parfymdofter. Överkänslig är ett tråkigt ord, men tyvärr är det just vad jag råkar vara. Jag brukar säga allergisk, för att tas på allvar. 

Jag kan ha en underbar morgon utan huvudvärk och utan något annat anmärkbart än den vanliga morgonstressen hos en småbarnsmamma, men så kan det räcka med att gå in i en tågvagn där någon har sprutat på sig 3-7 ggr med någon vaniljkvalmig parfym och redan efter första andetaget så har jag fått migrän. 

Migrän låter starkt, men jag får som en inträngande nål, eller virknål snarare, som tränger sig in någon centimeter över vänstra ögonbrynet. Den sprider sig sen över huvudet som en krans på framsidan pannan, som om någon har satt ett skruvstäd från tinning till tinning. Huvudet känns liksom framåtungt. 

Många har det som mig, eller ännu värre, och vi vet ju alla att huvudvärk är otrevligt att gå med från morgon till kväll, och ingen önskar väl egentligen att någon behöver ha det så? 


Så... egentligen är det enkelt. Parfymerade deodoranter eller ett gott men milt doftande shampoo är egentligen det enda folk behöver. Parfymflaskor är onödigt ont, folk! 

Jag kanske skulle gå runt med en burk kaffebönor att sniffa i överallt jag går. Hålla för näsan är uteslutet, folk kan ju tro att jag tror att någon pruttat. ;) och att andas med munnen funkar inte, kvalmiga parfymer smakar blä. 


Men ja, tänk på folk, gott folk! Behöver du parfym så räcker ett halvt sprut under tröjan. Man ska inte överösas av doften, en liten hint räcker gott! Puss på er! 

1 Anna Turesdotter:

skriven

Haha, jag såg detta igår på apoteket. Du kan ju börja köra med noseplugs! :) ;) https://nosaplugs.com/se/

Svar: Hehe, väldigt diskret. ;)
Emmy

Kommentera här: