Teater

Dagen startade idag med att Einar och jag gick på barnteater, nämligen Petter och hans 4 getter. 

 

Einar var så inne i teatern och tyckte att det var helroligt, och fnissade tillsammans med flickan som satt intill. Men så plötsligt var det dags för Ludenben, och han var så stor och med så stora handskar och med så stora och långsamma rörelser att Einar blev otroligt rädd och gömde sig bakom mig. 

 

Många barn upplevde trollet som läskigt och obehagligt, och Einar hade tårar i ögonen när trollet ätit upp getterna. Han tyckte att det var HEMSKT. Och barnet bakom oss sa upprepade gånger att hon ville gå hem. Men jag är ändå glad över att Einar satt kvar. Man får bli rädd, det VAR ju läskigt. 

Detta är något som vi behöver arbeta med med vår son, eftersom han upplever vissa saker hundra gånger värre än andra barn, som obehagliga ljud och stora obehagliga monster. Han behöver lära sig att hantera det, att inte vilja fly, som han spontant vill, utan kunna vara kvar ändå. Och idag gick det ju bra ändå! Bakom mig. :) 

Väl hemma igen så kände jag att det var viktigt att Einar fick bearbeta det han sett genom att berätta hela historien för pappa, med hjälp av mig. Efter det så mådde han betydligt bättre. Tänk så bra det är att prata igenom känslor och händelser! Det blev något bra av allt. :) 

Kommentera här: