Logopedbesök 2

Idag har vi varit på vårt andra logopedbesök. Einar såg otroligt mycket fram emot att få komma till "pratdoktoren" och inväntade ivrigt att det skulle bli dags att åka dit. Han hoppades på att det skulle lekas, som det gjorde sist, men denna gång blev det mer att sitta och titta på bilder och svara på frågor kring dem. "Åh, detta är så tråkigt!" utbrast han efter hälften av övningarna, vilket jag förstår eftersom det blev många många bilder att svara på frågor kring. 
 
 
 
Idag testade logopeden nämligen Einars förståelse kring begrepp, eftersom det är just det han har svårt att uttrycka själv. Han utesluter gärna prepositionerna, och meningarna blir därmed oförståeliga om man inte har ett samband, vilket ju främmande personer inte alltid har. Ju. Därför fick han titta på bilder med fyra rutor med olika händelser i, och så skulle han peka på bilden som passade med till exempel meningen "tanten petar på katten som springer" och "flickan blir knuffad av elefanten" och "farbrorn/pappan luktar på blomman som inte är röd" osv. Ett väldigt intressant test, tyckte jag, och jag var stolt som en tupp över att min lilla pojk pekade rätt efter rätt efter rätt. Han tittar gärna för fort, vilket ju är en del av hans "problem", och vi fick stanna upp ibland för att fråga om han verkligen tittat på ALLA bilderna, då det varit tydligt att han varit för snabb i vändningarna. Men summan av kardemumman var att hans förståelse låg en bra bit över normalnivån för hans ålder. 
 
Det vår son behöver lära sig är att inte associera iväg för fort, utan stanna upp och hinna lyssna på vad det är JAG säger och vad MIN fråga är. Annars gör han gärna om min fråga till något han själv tycker är roligare. Om jag frågar om en blå och en röd kloss så ger han mig en blå, röd OCH grön kloss OCH gör en rymdraket av de eftersom han tycker att det är roligare än att bara hämta det jag bad om. Visst, en rymdraket är väl kreativt, men det var ju inte det jag efterfrågade. Jag blir stolt över hans kreativitet och framåtanda, men samtidigt så fungerar ju inte samhället riktigt så. Han måste ju kunna ta emot instruktioner i skolan utan att göra det på SITT sätt. Ibland behöver man göra saker på andras sätt. Faktiskt. 
 
I övrigt fick vi övningar kring ljudet "ssss", eftersom det är svårt att säga för vår son. Därav ormen på bilden ovan. "Hur säger ormen 'sol'?" Detta kommer att bli bra! Vi får ta det i små doser bara så att han har tålamod till det. Men orm-knepet var bra! Sssss...
1 Anonym:

skriven

👍❤tack för informationen ❤

2 Kristin:

skriven

Tack för informationen 👍❤ farmor ❤

Svar: Varsågod! :) du ville ju veta hur det gick! :)
Emmy

3 Annie:

skriven

Hahaha, jag sitter här och skrattar åt Einars syn på livet:))) Synd att det inte kan få vara som han tycker...haha:) Men det låter ju väldigt intressant och som något som kan bli bra till slut. Det där med logopeden alltså:) Om det bara inte är 'tråkigt' för Einar varje gång:) Sötnos!

Svar: Hehe, ja, det är sak som är säker! Einar har mängder av humor! :) Lite för mycket. ;)
Emmy

4 Kerstin:

skriven

Gose-Einar! Det blir nog en ingenjör av honom ❤❤

Svar: Hehe, ja, en rymdraketingenjör... ;)
Emmy

Kommentera här: