Puss buss

Einar är i en verklig språkperiod just nu! Han härmar det mesta man säger och smakar på orden och testar sig fram i uttal och knepiga konsonanter. Det är fantastiskt att se utvecklingen och jag blir alldeles pirrig i magen över tanken på att han en dag, snart, kanske pratar förståeligt i hela meningar! 

Men ett ord som är SVÅRT för Einar är ordet "buss", vilket ju låter väldigt likt "puss". Så när Einar ser en buss, och jag säger ordet buss, så smackar han ett pussljud. Och när jag försöker förklara "nej, BBBuss!" så säger han till slut ett pussljud och avslutar med ett s.

Men det vanliga tjötet, som det när han står och diskar på youtubeklippet, det har han fortfarande! Det dyker upp riktiga ord här och var i svamlandet, så man förstår typ vad han pratar om, och så skrattar han gott åt det han sagt. Låter vi så när vi pratar tro? :) 

Jag älskar den gossen!  
1 Annie:

skriven

Vad gulligt det måste vara när han skrattar för sig själv...haha! Tänk vilken guldgruva när han börjar prata!!!

Svar: Ja, verkligen! Jag benämner allt han ser och tar i nuförtiden, och han härmar direkt. Inte för att han säger det korrekt, men han försöker iaf! :)
Emmy

Kommentera här: