Nytt om valpvaccination?

Jag gick just in på den lokala veterinärens hemsida för att kolla upp priser på Hd/Ad-röntgen och även på vaccinering då vi ju ska vaccinera valpen någon vecka efter att vi fått hem henne (hon är då 11 v). Men jag blir förvånad när jag läser att vaccineringen ska ske i v 13, och inte i v 12 som det varit förut? Och dessutom, om valpen inte blivit vaccinerad hos uppfödaren så räcker det att vaccinera den v 13?

 

"De flesta valpar får sin första vaccination hos uppfödaren och ska sen vaccineras igen vid 13 veckors ålder. Om valpen inte blivit vaccinerad hos uppfödaren räcker det med att man ger en vaccination fr.o.m. 13 veckors ålder." - Källa Aleveterinären

 


När började detta gälla? Någon hundtokig person som vet? Och, om det inte är viktigt att valpen ska vaccineras innan v 8, varför i hela världen göra det då? Om det räcker gott och väl att göra det först vid v 13? Är det någon lurig öka-veterinärens-inkomst-grej? 

1 C:

skriven

Med tanke på kennel hosta parvo osv kanske i tidigt stadium?? Kan ju utvecklas mycket till vecka 13 tänker jag ifall det skulle vara mycket hundar hos en uppfödare osv.. Men det var ju en intressant fråga :)

Svar: Det förstås, men ändå. 7 veckors skillnad liksom. Jag hade kunnat tänka mig att dosen skulle bli "extra stark" liksom. Men det stod ju inte så, utan det stod att det RÄCKTE med vaccineringen vid 13 v. Vad då räcker? Behövs det egentligen inte förrän då?
Emmy

Kommentera här: