Nytt och lugnare

När vi flyttade ihop, Johan och jag, så var vi överens om att vi ville ha mycket färg. Jag ville ha vitt i grunden men med mycket färgglada detaljer, medan Johan ville ha mörkare trä i grunden och mycket färgglada detaljer. Vi var alltså överens om färgerna, men inte om grunden. Successivt har vi båda utvecklats i vår smak och jag har nu vågat sätta ner foten och fått Johan att inse fördelen med ett ljusare hem. Det ser inte lika påtagligt dammigt ut och det ger ett lugn för ögat när det inte för mycket färger åt alla håll. Vi har liksom.. mognat? Och vågat härma! 
 
Min skräck under hela mitt liv har varit att härma andra, så när tjejerna i skolan gillade rosa så HATADE jag rosa och var helt fast på grönt. Bara för att inte vara som de andra. Men man kan inte slå bakut hela livet? Jag har kommit på mig själv med att avundas andras hem där det är tydliga teman, när folk köper likadana handdukar och matchar med badrumsmattor och annat. Förr tyckte jag det var patetiskt, nu tycker jag att det är helrätt! Så nu kör jag, nu byter vi upp oss. I åldern. Nu kör vi vuxet. 
 
Vårt badrum hade detta randiga färgglada draperi, till starkt turkosa badrumsmattor. Nu blir det lite behagligare färger, och jag kan inte beskriva hur mycket lugnare badrummet känns! 
 

Tråkigare måhända, men betydligt lugnare. :) 
 
Även soffan i vardagsrummet har haft tusen färgglada kuddar, men nu när vi kör jultema och alla går i rött så känner både Johan och jag hur behagligt det ser ut! Mycket behagligare än tusen olika färger. Hmm... vi börjar änna växa upp! Me like! 
 
Ett behagligt hem är lättare att städa också, känns det som. Jag känner mig så lättare till sinnet! Eller börjar depressionen efter Ester att släppa? För det har jag verkligen haft, och känt mig handfallen och som om inget spelar roll, speciellt inte städning. Jag känner mig så tacksam just nu! :) 
1 Elina:

skriven

Gött Emmy! Speciellt när man e eniga :) och ditt sorgearbete har nog lämnat plats åt din konstnärliga talang, igen!

Svar: Ja, det är nog så! Skönt! :)
Emmy

Kommentera här: