Gullunge!

Einar är nu över 5 mån gammal/ung och vi har äntligen kommit in i en dagsrutin som funkar för oss alla! Det funkade inte för mig att låta honom ta en tupplur på kvällen och sen låta honom somna när vi går och lägger oss, utan jag behövde mer egentid än någon timma då och då. Så vi började med godnattvälling, och är konsekventa med kvällsrutinen som börjar efter 19 med att det äts gröt (numera i stolen i köket) i bara blöjan och sen badas det och blir lite kvällsmysigt med pyjamasen på, och sen ammas han och så in med nappen och snutten över huvudet och så läggs han i säng ca 19.40. Börjar han skrika så väntar vi någon minut eller tre innan vi går in och stoppar om honom, och det räcker nu med högst tre omstoppningar innan han somnar (alltså 10-15 min). Och sen när han vaknar nästa gång, vilket blir mellan 23-01 så får han en flaska godnattvälling innan han kan somna om igen och sen vaknar han oftast inte förrän vid 05. Och då ammar jag honom och försöker att inte somna själv innan jag lagt tillbaka honom i sängen, och så sover han två timmar till. Sen börjar dagen.

Innan hade vi flera nätter då jag ammade säkert fem ggr per natt, och det funkade inte för min sömn alls. Mådde bajs på dagen och var så övertrött att jag blev "pigg" och inte kunde sova middag eller något alls. Så att det nu verkar hålla i sig med kontinuerlig och minst 4 timmar sömn i sträck gör jättemycket!

Och Einar är så go! Så galet go! Om han ligger ner och gnäller och halvgråter och så ställer man honom upp i knät så är han vips på världens bästa humör och pratar och jollrar och har helt glömt bort att vara ledsen. Han kommer nog att bli tidig i pratet så mycket som han babblar! :)

1 Liisa:

skriven

Men han är ju faktiskt galet go.Jag tror t.o.m han är onormalt go. Jag är ju ingen barnälskare i grunden. Men Einar e ju inte normalt söt heller.

Svar: Hehe, han är som en Ester i barnformat! Dolk som inte diggade hundar brukade digga Ester. ;)
Emmy, Johan och lille Einar

Kommentera här: