Skrapa tandsten?

Jag har bekanta som åkt till veterinären för att skrapa bort tandsten på sin hund. Detta har jag fasat lite vid tanken på, att åka och betala tusentals kronor för att hålla nere tandstenen. För ett halvår sen såg jag på Ester att hon börjat gulna på de övre huggtänderna. Jag läste på om det och fann att det faktiskt var tandsten, och inte bara missfärgning. Skit också, tänkte jag, och andedräkten luktade detsamma. (skit alltså, eller snarare fisk)

Men så tänkte jag att jag kunde ju prova att skrapa bort det själv, med nageln. Jag fick inte bort så mycket, men jag kände åtminstone att det faktiskt var en skrovlig yta som verkade kunna försvinna. Jag skulle bara behöva ett bättre verktyg än min egen nagel. Så jag tog en nagelskrapa, en sån där metallspatel som är lite vassare längst ut för att kunna skrapa av död hud på nageln. Denna började jag skrapa försiktigt med på Esters tand, och det funkade! Det gula följde med, och jag tog bort allt gult jag kunde hitta på Esters tänder. Hon blev som ny i munnen! Och andedräkten blev faktiskt bättre.

Någon här hemma sa att det kanske kunde bli repor på tänderna som drar missfärgningar till sig, men så blev det inte och först nu ett halvår senare behövde jag vara där igen och skrapa lite till. Skönt att kunna sköta hennes munhygien själv!

Hon får dentastix lite nu och då, men jag har inte tyckt innan att de påverkat så mycket på just det gula på huggtänderna. Däremot har det säkert effekt på tänderna längre in, för hon hade knappt någon tandsten på de tänderna. Skönt. Det är inte skönt för en hund att få rött tandkött pga obehandlad tandsten.

Min och Johans framtida hund ska jag vänja vid att bli tandborstad redan från början, så kanske man kan slippa uppkomsten helt! Det borde räcka med bara en tandborste, utan dyra hundtandkrämer. Japp. Det bestämmer jag nu. :)

Kommentera här: