Torrfoderkulor

Jag tänker introducera torrfoder för valparna, i torr version, bara för att vänja dem vid att man kan ha tuggmotstånd. Jag tänker dock inte byta ut utblött mot torrt, utan snarare ha det blandat, så att jag säkert vet att de får i sig vatten som de ska.

Det är lustigt det där med vattnet. Jag har haft en vattenskål inne hos valparna och en vattenskål ute i valphagen, men valparna har aldrig varit särskilt intresserade av att dricka av vattnet utan har snarare snubblat över skålen och mest tyckt den vara ivägen.

Men så ställde jag ut Esters vattenskål, hennes rostfria skål, och förde en valp dit. Vips började den lapa vatten, och alla valpar jag förde mot skålen började lapa i sig vatten. Om än inte mycket så åtminstone så att jag registrerade att de faktiskt tyckte om det.

Jag sökte upp på internet om det där med att ge valpar torrt torrfoder, och en del tyckte att man kunde ge torrfoder uppblandat med bara vatten så att valpen dricker samtidigt som den äter. Men jag tänker nog lita till min instinkt att inte göra det sådär drastiskt, några foderkulor får nog räcka och så får jag se hur det går. Så har jag ju gjort tidigare.

Dock tog jag med en liten skål med torrfoderkulor ut i valphagen för att introducera foderkultuggandet för dem. Cyklopatra blev helt tokig, hon följde mig och foderskålen hack i häl, men resten av valparna var mest upptagna med att brottas i sandlådan. Dem fick jag stoppa in en foderkula i munnen på direkt, tills alla till slut förstod vinken att jag faktiskt hade fler. Dessa fler strödde jag ut på marken och så fick valparna knapra bäst de ville. De fick nog i sig cirka 10 små små foderkulor var, och det uppskattades mycket! Så nu vet jag att foderkulorna i maten inte kommer att spottas ut i ren konstighetschock. :)

Kommentera här: