Lite småkul i vardagen

Jag har ju under de senare åren haft som en liten stimulansövning för Ester att kunna åka på saker som rör sig. Jag hittade en liten karusell på en av lekplatserna i närheten, och när jag märkte att Ester absolut tyckte det var obehagligt och ville hoppa av första gången jag kommenderade henne att hoppa upp på den så bestämde jag ett mål att under de närmsta veckorna lära henne att kunna åka på den ett helt varv utan att hon skulle hoppa av.


Det gick fortare än jag trodde! Jag tog det i små doser och använde mycket godis och beröm, och till slut kunde jag gå ett helt varv med karusellen utan att hon såg orolig ut och ville hoppa av.

När Ester väl hade lärt sig att lita på mig vad gällde att våga sitta kvar på rörliga saker så var det inte så svårt att även lära henne att sitta i en pulka som drogs av mig. Det tog ett tag dock, eftersom det blir ett ryck när man väl börjar dra pulkan. Men det gick!


Nu kan man ju tycka att det kan verka onödigt att lära sin hund att åka pulka, men faktum är att alla övningar som utmanar din hund att tänka till lite extra är nyttiga övningar! En hund som är van vid att lära sig nytt lär sig också fortare andra grejer som du kanske anser viktigare. Ester VET att jag är ute efter något och lägger därför manken till att klura ut vad och varför. Det är inte pulkasittandet i sig som är vettigt, det är att hon får utmanas och göra något utöver det vardagliga och vanliga. Och att hon känner min fnittriga glädje över hur lustigt det ser ut när jag går där på trottoaren dragandes på min hund i pulka, det gör ju inte direkt saken sämre för henne. Hon märker att hon klarar uppdraget! :)

Kommentera här: