Fundering kring vilt

Jag har ibland funderat över hur Ester egentligen skulle reagera på om det kom ett rådjur eller en älg mitt framför oss, och om hon hade varit lös. För jag tänker, hon reagerar ju inte på hästar eller kor längre? Förr hånglade hon med dem, men nu ignorerar hon dem nästan.

Så vad skulle vara skillnaden mellan att en häst kom framför oss eller om en älg kom framför oss? Doftar vilt så annorlunda eller är det bara för jakthundar doften innebär jakt?

Ibland hoppas jag i hemlighet att ett rådjur kunde hoppa upp och springa iväg framför mig, och att Ester var lös, så att jag kunde få se hennes reaktion. Jag vet ju hur hon är med harar, som hon jagar tills att jag är utom synhåll, och då stoppar hon och kommer tillbaka. Men SKULLE hon reagera på något så stort som ett rådjur eller en älg?

Smådjur verkar tända hennes jaktinstinkt mer än stora djur. Fast hon verkar inte aggressiv mot dem, det verkar snarare som om jagandet i sig är roligt. Som katter, dem jagar hon bara om de börjar springa, och om de springer upp i ett träd så är hennes intresse av jakten över. Hon står inte under och skäller och morrar och spottar fradga direkt, utan kommer tillbaka till mig.

Så, någon som har en aning? Skulle hon reagera annorlunda på en lös häst som på en lös älg?

Kommentera här: