Cykeltur med Samojed-Nicki

Jag har kommit på hur jag ska lösa Nickis energiöverskott utan att behöva släppa henne lös på ängen! Jag har haft henne hemma hos mig idag, men det känns inte rättvist mot Nicki att jag har Ester lös när vi är ute på promenad och så får hon bara springa så långt flexikopplet tillåter. Hon har mycket energi, hon är ju en samojed och vill gärna dra dra dra, framåt framåt! Men idag när jag tänkte lämna tillbaka henne så kom jag på att jag ju kunde ta cykeln och låta henne springa bredvid. Sagt och gjort, Nicki sprang intill mig, dragandes som en idiot ut mot allt runtomkring. Men när man sitter på en cykel med pedalbroms så har man större kontroll än vad folk kan tro. Hon kan ju inte dra mer än jag tillåter, eller så cyklar jag bara fortare och låter henne springa sig helt slut innan jag saktar ner tempot.

Det var en riktigt bra idé visade det sig. Jag tog ut Tyson också en snabbis, och när jag sen släppte in honom och precis skulle släppa in Nicki igen så kom jag på att jag nog skulle ta en till cykelrunda med henne, så att jag verkligen kunde vara säker på att hon inte skulle stå och skälla och yla inne hos sig, utan lägga sig trött och nöjd.

Jag racercyklade på en raksträcka, och Nicki kutade bredvid så snabbt hon bara kunde, tills hon började flåsa och jag kände hur kopplet slutade att strama i handen. Det blev en lugn cykeltur tillbaka, och när jag släppte tillbaka Nicki in i lägenheten och stängde dörren så blev det helt tyst. Hon brukar skälla och yla lite när jag släppt in henne, men nu var det helt tyst. Vilken seger, jag gjorde Nicki trött!

En gnällande Ester mötte mig i dörren när jag kom hem igen. Kände hon på sig att jag cyklat utan henne? Hon älskar att springa bredvid cykeln, hon blir helt valpig när jag sätter nyckeln i cykellåset! Ester, ska jag prova att cykla med två hundar? Hmm.. kanske kanske. Ett nytt projekt. :)

Kommentera här: