Nya trick - glad duo. :)

För några inlägg sedan skrev jag att vi hade som projekt att öva in kommandon som "snurra" och "backa". Det förstnämnda kan Ester perfekt, det lärde hon sig och utförde felfritt efter en vecka. Att backa däremot har varit en annan femma, hon förstår att hon ska backa, men det är svårt att få henne att inte sätta sig ner efter tre fyra steg. Vi fortsätter öva på detta, det ska ju vara roligt, och inte intjatning med andra ord. Hon har dock ögonkontakt med mig hela tiden och vill verkligen vara mig till lags, jag övar nog in övningen på fel sätt bara.
DÄREMOT, för nu har jag verkligen blivit sugen på att lära in fler kommandon då jag såg hur snabbt hon lärde sig snurra. (backakommandot kan ju bli fel om JAG lär fel, så jag pausar den träningen ett tag), så har jag även testat "vänster". När hon snurrar så snurrar hon ALLTID åt höger, för det är det håll jag visade henne från början. När jag nu säger "vänster" så snurrar hon åt vänster istället. Vi började öva lite smått förra veckan, lite då och då, som typ uppvisningar för mamma för att visa att hon fattat grejen liiite iaf, tills nu då hon kan kommandot perfekt. Dessutom kan jag göra även de kommandona som dubbelkommando. "Snurra och vänster!", då hon snurrar halvt varv åt höger och sen tillbaka åt vänster. Jag har haft en helg med jobb 13 timmar både lördagen och söndag, och halva dagen på fredagen, så Ester hade inte träffat mig på tre dagar nästan när jag kom hem i söndagskväll. Och direkt tänkte jag se om vänsterkommandot fortfarande satt, vilket det gjorde! En lycklig Emmy och en lycklig Ester. :)

De säger att när hunden är 3 år får man ut lönen för mödan, och det stämmer verkligen. Jag har Ester lös, fot t.o.m, och hon lyder 95% av tiden. Det är underbart, jag börjar ju nästan lita på min hund. :) (vad gäller lydnad, hennes psyke i övrigt litar jag redan på, det har blivit testat alldeles för många ggr för att det skulle vara någon dold aggressivitet i henne)

Vi jobbar vidare, och cyklar en del. Vi båda behöver få upp vår kondition, och få bort lite kärlekshandtag, och det är så roligt att cykla med en lyssnande och alert Ester intill. Cesar Millan sa i något program att hundar är lättare att styra i springande tempo, vilket jag faktiskt håller med om. Jag styr Ester med ljud, och hon reagerar direkt och förstår vad jag vill. Ett tips till er, cykla med er hund! Öva först in att inte dra, genom att (i mitt fall med Ester) stanna varje gång hunden drar, så att det faktiskt blir ett ryck, för det får hunden att tänka efter vad den gjorde för fel. Det räckte med tre ryck innan Ester förstod grejen med att springa intill cykeln och inte framför. Och är du uppe i fart och det vore livsfarligt att plötsligt stanna så styr med rösten, använd s- och t-ljud, korrigerande.
Berätta hur det gick om ni testar detta. :)

Sen har hon lärt sig ett nytt trick, "vilken hand?", som går ut på att markera vilken hand man gömt en godis i. Hon markerar med en tass på rätt hand och får direkt godisen. Nikkis matte Angela testade detta på Ester, vilket funkade efter tre eller fyra gånger, vilket gjorde mig mycket paff. Jag trodde inte att hon skulle fatta markera-grejen, men det gick! DOCK har hon resten av dagen markerat fel hand alldeles för många ggr för att jag ska lita på att hon fattar lukta-grejen. Hon markerar innan hon tänkt efter, och det blir ju fel då. Men hon markerar iaf! Det är viktigast för mig, att se att hon förstod att hon ska visa med tassen vad hon vill. Då kan man börja med fler tankeövningar som går ut på att markera, roligt! Tack, Angela, för detta trick-tips!

Kommentera här: