Tricktips tack!

När man är inne på hundsidor såsom vovve.net och liknande så läser man om människor som är så duktiga med sina hundar. De tränar aguility, spår, sök, lydnad, freestyle, rallylydnad osv, och självklart känner man sig hopplöst värdelös och inaktiv med sin hund. MEN! Då slår det mig, Ester kan ju faktiskt en hel del, och för att göra mig själv glad så tänkte jag skriva ner allt här. Hoppas på en lång lista. :)

"Sitt" - "Sätt dig ner"
"Ligg" - "Lägg dig ner"
"Vänta" (hon kan vänta hur länge som helst om hon väntar sig ett "sök" eller "varsågod")
"Stanna" (fast det funkar inte helt perfekt, hon liksom saktar in istället, som för att vänta in mig)
"Gå inte ut/in"
"Vacker tass" (höger tass)
"Andra tassen" (vänster tass)
Godis på nosen, även med lång väntan.
"Spela död"
"Rulla" (fast måste utgå från liggande)
"1, 2, 3" (då lägger hon sig ner, används när hon inte gör som jag säger)
"Sitt fint"
"Snurra" (åt höger)
"Vänster"(snurr åt vänster)
"Vilken hand?" (markering med tassen på min godisgömma i handen, fast inte alltid på rätt hand dock. haha)
"Skall"
"Kryp" 
"Hopp" (då hoppar hon över närmsta sak hon tror att jag menar, hinder eller ben)
"Genom" (eller "under", mellan ben eller under uträckt ben)
"Sick sack" (mellan benen, ut och in, som sicksack)
"Sätt dig i korgen"
"Hoppa upp"
"Hoppa ner"
"Titta på mig"
"Bil, Ester, det kommer en bil." (då lyssnar hon direkt på mig och kommer direkt när jag ropar "kom" utan att tveka) 
"Fot" (hon kan det om man påminner emellanåt)
"Gå fint" (går i lugnt tempo)
"Var är pinnen?" (kan vara allt från pinnar till leksaker, det hon lekte med senast)
"Var är bollen?" (alltid en boll, av något slag, vilken som helst hon hittar)
"Sök"
"Vaaar är Ester?" (med en handduk över huvudet, och så kastar hon av den när man säger kommandot)
"Lägg dig under bordet"
"Inte dit" (när hon är på väg mot ett dike jag inte vill att hon ska gå i, eller om hon är på väg åt fel håll)
"Dansa!" (funkar bara med godis uppe i luften, då dansar hon runt den på två tassar) 
"Varsågod"
"Sitt kvar"
"Ligg kvar"
Fånga godisar i luften, som en målvakt typ.
"Nu kommer pappa!" (då skäller hon inte, utan blir bara gladsprallig)
"Är JOSEF hemma?" (vid promenad skyndar hon sig hem och vet direkt vem hon ska söka efter)
"Tyst!" (men bara vid övning efter "skall", i andra fall kan hon inte låta bli)
"Gå IN" 
"Gå UT"
"Vad sa jag till dig?" (om hon tvekar när jag gett ett kommando, då fullföljer hon det när jag säger de orden)
"Inte" 
"Nej"
"Loss"
"Släpp pinnen"
"Kom"
"Hit"
"Ester" :) 
"Kissa, gå och kissa"
"Bada" (antingen hopp ner i diket eller sjön, eller uppför trappan in i badrummet)
Be om tillåtelse (ögonkontakt), alltid innan mat eller om man har en godis som man håller upp. 
Och dubbelkommandon, som "snurra och spela död" eller "snurra och snurra"

Jag tror att jag fått med det mesta som jag litar på att hon förstår.. finns säkert några fler saker som man inte tänker på att man säger, men som hon lystrar till. Det roliga är att 4åriga Emilia kan ge henne åtminstone hälften av alla kommando, (de utan "r" i sig.. hehe) och Ester gör allt hon säger för en godisbit. Har du godis så spelar det ingen roll vem som kommenderar. 

Har ni fler tips på saker jag ska öva in? Något roligt trick? Vad gör ER hund? 

Om ni vill veta hur jag gjort för att öva in de trick Ester kan så är det bara att fråga! Jag delar gärna med mig!




1 Mimi:

skriven

jag tycker att du borde lära Ester att Vinka! :) Det kan min 5 månaders valp! :) Myggan heter hon och är en Schäfer/Collie Blandis ^^,



Myggan kan:

Vinka

Tass

Sitt

Ligg

Rulla runt (Ligg först)

Hoppa

Bita om man slår mot henne(jag har lärt henne det iaf det blir inbrott)

Vart e godisen?

Dansa!

Myggan :)

Hejdå! (då kommer hon till mig..)

Puss! (då får man en härligt blöt puss :) )

Hai hai hai ( då springer/drar hon :) )



Det e det hon kan ännu :)

2 Emmy:

skriven

Mysigt. :) Jag kommer inte riktigt ihåg vad Ester kunde i den åldern, jag vet bara att hon åtminstone kunde sitt, ligg, kryp och vacker tass och varsågod inom en månad. Basic. :)

3 Helena:

skriven

Hej!

Vilken underbar tricklista, tack! Jag har några tricktips, jag lärde min (då) tremånaders sheltietik "Tumme" och "lill" (lillfinger), samt min gråhundtik "skräm mig" (hon ska morra) och "hur låter hunden" (hon ska skälla) det är ganska kul.

Hur lärde du in kommandot om bilen? det är ju alltid nyttigt! Tack igen för lite tricktips, man har ju ganska dålig fantasi!



Ha det bra!

Helena, Ebba och Tina!

Kommentera här: